הפניקס - חברה לביטוח

מדריך צילום לנוסע

מאת: רוני סופר

רוצים לחזור עם צילומים מדהימים מהטרק בנפל , בנג'י בניו זילנד, ביקור בטאג' מאהל או חוויה אחרת , אתם כבר שם, תוכלו לשלוף את המצלמה ולהתחיל לצלם בלי לחשוב פעמיים. מדריך צילום קצר וכמה טיפים פשוטים להכיר ולדעת יותר את המצלמה ואיך לחזור ולהתגאות בתמונות איכותיות.

עוד בבית כדאי להכיר את המצלמה שברשותך , צלם את הסביבה הקרובה שלך בבית , את הילדים , חיות המחמד ,הנוף מחלון הבית ,עוברים ושבים ,שחק והפעל את כל הכפתורים במצלמה ,רצוי להיעזר בחוברת הדרכה המצורפת למצלמה . תן הצצה בתוצאות והמשיך לצלם , אל תפחד ללחוץ עוד ועוד על הכפתור , זה לא פילים , זה לא עולה כסף . בכרטיס הזיכרון המצוי במצלמה ניתן לאכסן תמונות רבות וכמובן ניתן למחוק את התמונות שלא נראות לך.
כדאי להצטייד לנסיעה במספר כרטיסי זיכרון , סוללות נוספות או מטען ורצוי גם לקחת את הכבל להורדת תמונות למחשב .

 
צילום נוף בטיולים

צילום נופים אורבנים או צילום בטבע מהווים אתגר לא קטן מפני שבניגוד לסגנונות הצילום האחרים בהם האובייקט הוא מוגדר, בצילום הנוף ניצב הצלם אל מול סצינה רחבה שתצטלם טוב רק אם ידע המחזיק במצלמה למסגר את פיסת הנוף הנכונה, זו שתעביר בצורה המרגשת והאסטתית ביותר את עוצמתו של המקום.

במקרה בו בחרתם לצלם אנשים בנוף, הציבו אותם בצד התמונה כדי לאפשר למצלמה לקלוט גם את הנוף שברקע. העדשות המומלצות לצילום נופים הן עדשות רחבות זווית המסוגלות לקלוט שטח נוף רחב יותר. בציוד הדיגיטאלי מדובר בעדשות באורך מוקד הקטן ביותר האפשרי. עדשות אלו מאופיינות בפרספקטיבה מתכנסת בניגוד לפרספקטיבה השטוחה המתקבלת בשימוש בעדשות ארוכות מוקד. כדי לחזק את הרגשת העומק בתמונה, כדאי להכניס לצילום "רקע קדמי", לדוגמה: קצת ענפים בחזית התמונה בקצה העליון או בצד, או כל מסגרת אחרת לחלק העליון של התמונה. אפשר גם להכניס בתחתית התמונה גדר חיה או עמוד תאורה יפה או אפילו דמות חולפת שתעניק עומק וקונטרסט לנושא העיקרי. ליצירת צבעים עמוקים יותר של השמים ועלוות הצמחים, הרכיבו על העדשה מסנן מקטב המתאים לקוטר העדשה, וסובבו אותו תוך כדי צפייה בעינית עד שהנוף והשמים ייראו הכי כהים והעננים או האובייקטים הבהירים יבלטו יותר.

לפני הצילום, כדאי לוודא שאין בסצנה המצולמת אלמנטים המפריעים לתמונה, וגם שדבר לא חסר להשלמת הסיפור השלם של הסיטואציה. רצוי לבנות את התמונה בצורה מאוזנת עם הקפדה על קו אופק ישר ולא להכניס הרבה שמים, אלא אם כן השמים הם הנושא העיקרי.

צילום ילדים

צילום ילדים הוא נושא המצריך מיומנות מסוימת, הרבה סבלנות והרגשת נינוחות שתאפשר לילד להתנהג בטבעיות, ולכם לתפוס בעדשת מצלמתכם רגעים מיוחדים והבעות שמשתנות ללא הפסק. צילום ילדים, ובני משפחה בכלל הוא מאוד לא אובייקטיבי. הרי אם הייתם מצלמים ילדים של מישהו אחר נאמר... מוכרת סלסלות הקש בשוק היווני בסנטוריני, לא מש אכפת היה לכם מה הם לובשים, אם הפנים שלהם נקיות או לא וכו...  ההיפך הוא הנכון, סביר להניח שהייתם מחפשים בהם דווקה את השונה, המצחיק ואולי אפילו המוזר - אלמנטים שהיו, ללא ספק, מוסיפים עניין וצבע לתמונה שלכם.  אבל לעשות את זה עם בני המשפחה שלנו ?!? מה פתאום !!!
תחשבו על זה.

בנוסף, הנה כמה טיפים וטכניקות פשוטות שישפרו ללא הכר את איכותם של צילומי הילדים שלכם ויגרמו לכל מי שיביט בתמונות שלכם לפלוט מחמאה או שתיים.

-1 הצטיידו בעדשה ארוכת מוקד הנקראת בשפה המקצועית "טלה פוטו", מדובר בעדשה שאורך המוקד שלה הוא 105 מ"מ ומעלה. במצלמות הדיגיטליות הכוונה היא לעדשות שאורך המוקד שלהן הוא לפחות X4. עדשה זו תאפשר לכם לצלם את הילד ממרחק סביר, כך שלא ירגיש שהוא מצולם ואתם מצדכם לא תפריעו לו בעיסוקיו. חכו בסבלנות ל"רגע הנכון" שבו הילד מצליח להתעלם מנוכחותכם בשטח וחוזר לעסוק בענייניו בטבעיות. מצב זה ימנע ממנו התנהגות לא טבעית, ו"עשיית פרצופים" למצלמה.

-2 לילדים יש ”קוצים בתחת“ את זה כולם יודעים. נדיר למצוא ילדים שלא נמצאים תמיד בתנועה. כדי להתמודד עם תנועת הילדים באופן מוצלח, בחרו במהירות תריס גבוהה (מ-1/125 ועד 1/2000 של השנייה ) כדי להקפיא את התנועה ובצמצם פתוח (f/2.8-f/4.0) שיאפשר לכם ”להקפיץ” את הדמות מהרקע. כדי לאפשר למצלמה לעבוד במהירות תריס גבוהה, מומלץ לבחור ברגישות צילום גבוהה, כמו 200 או 400 אסא.

-3 רוב המבוגרים הניגשים לצילום ילדים עושים טעות אחת נפוצה: מצלמים את הקטנטנים ממרומי גובה העיניים שלהם - המבוגרים. כדי לא ליצור תמונה מעוותת שמגמדת את הילד, מומלץ לרכון עד שהמצלמה תהיה בגובה ראשו של הילד, או אפילו נמוך יותר, כך יקבל הילד שבחרתם לצלם מימדים טבעיים ואולי אפילו קצת גדולים יותר אם תבחרו בזווית הנמוכה - כך או כך, זה בהחלט עדיף על סדרת צילומים של ילדים ”מעוכים“.

-4 השעות המקובלות בהן תצאו עם ילדיכם לגן המשחקים או לכל מקום אחר יהיו לרוב שעות הצהריים החמימות. זה אולי טוב לאנרגיות של הילדים אבל בהחלט לא טוב לצילום. שעות אלה מאופיינות בתאורה קשה יחסית שמורכבת מאור בהיר מחד וצללים כבדים מאידך. כדי לאזן במעט את הקונטרסט הגבוה שמאפיין סוג תאורה זה אני ממליץ להפעיל את המבזק המובנה בגוף המצלמה ובדרך זו לספק תאורה משלימה כדי התאורה על הילדים המצולמים תצא מאוזנת ומחמיאה.

ולסיום, במקרים בהם אתם יודעים מראש על כוונתכם לצלם את הילדים, הביאו כמה שיותר אביזרים, צעצועים ובגדים צבעוניים. כובע מדליק ומשקפי שמש צבעוניים יעשו את העבודה נאמנה ויוסיפו תפאורה מרשימה. בעל חיים קטן ופרוותי יקח את היצירה שלהם כמה צעדים נוספים בדרך לתמונה המושלמת.


צילום לילה באור קיים ובתאורה מלאכותית.

אפילו כשהתאורה  חלשה מידי, ניתן לצלם ואפילו לקבל תוצאות מיוחדות ומעניינות,
 נופים לאור הירח נראים אחרת , מכוניות נוסעות עם פסים צבעוניים אחריהן, זה הזמן לשעשועי לילה והיצירתיות והדמיון הם שיקבעו את מידת העניין שבתמונה. כיצד מצלמים תמונות איכותיות גם בסביבה חשוכה. 
 

לצורך צילום לילה יש להצטייד בחצובה יציבה ובכבל משחרר. במצלמות שבהן אין אפשרות לחבר כבל משחרר, רצוי לבדוק אם המצלמה מצוידת במנגנון לצילום בחשיפה מרובה או באופציה לצילום עצמי עם השהיה.

בצילום תאורת נאונים וחלונות ראווה, יש לכוון את המצלמה למצב A, רצוי על צמצם 8 כשמהירות התריס נקבעת אוטומטית. זכרו שמד-האור לא יכול למדוד את האור במדויק בגלל הפרשי התאורה הגדולים, ולכן יש לבצע פעולת "חשיפה מדורגת" הנקראת גם "Exposure Bracketing" שפירושו: לצלם סדרת תמונות בחשיפות שונות כדי שלאחר מכן ניתן יהיה לבחור את החשיפה הטובה יותר.

כדי לצלם רחוב מואר עם מכוניות בתנועה, הציבו את המצלמה על חצובה וחברו כבל משחרר כך שבזמן הלחיצה על המחשף המצלמה לא תרעד. לאחר מכן בחרו במצב של חשיפה ידנית M כשהרגישות מכוונת ל-001 אסא, בצמצם 8 ומהירות תריס של "02 שניות. אורות המכוניות הנמצאות התנועה יתקבלו כפסי צבע מרהיבים. צבעי הפסים ניתנים לשליטת הצלם כי הרי אם נצלם את תנועת הרכבים מאחור נקבל אורות אדומים בעוד שצילום קדמי יפיק אורות לבנים או צהובים.

תאורת מבזק בצילום דיגיטלי
כיום רוב המצלמות הדיגיטליות מאובזרות במבזק פנימי ומאפשרות שליטה מגוונת על תפקודי המבזק ובכך מרחיבים את יכולתו של הצלם להתמודד עם מצבי תאורה לא מספקים לקבלת תמונה מוארת היטב. ניתן לחלק את אפשרויות ההפעלה של תאורת המבזק לארבעה מצבי תפעול נפוצים:

מצב AUTO:
מצב הפעלה זה הוא הנפוץ ביותר והוא מופיע עם הפעלת המצלמה. הוא מאפשר לחיישן הבנוי בצמוד למחשב המפעיל את המצלמה למדוד באופן עצמאי את כמות האור הנמצאת במסגרת הצילום, ולהפעיל בצורה אוטומטית את המבזק כאשר האור הטבעי אינו מספיק. מצב זה מתאים לצלם חובב אשר אינו מעוניין להתערב בפעולת הצילום, והוא בהחלט מתאים לרוב הסיטואציות הצילומיות הנפוצות.

מצב FILL IN:
מצב פעולה זה מתעלם ממדידת האור של החיישן, והמבזק מבזיק בכל פעם שהצלם מצלם עם מצלמתו. מצב זה חיוני כשמצלמים כנגד האור או כאשר הנושא הצילומי נמצא לפני רקע בהיר יותר מהנושא, לדוגמה: צילום על רקע שלג או בחוף הים, צילום כאשר השמש נמצאת ברום השמים והעיניים או הפנים יוצאות חשוכות. חשוב לציין כי בצילום פורטרט מצב זה יעיל עד למרחק של שלושה מ'.

מצב עיניים אדומות:
במצב זה המבזק מבזיק כמה פעמים לפני פעולת הצילום האמיתית, וזאת כדי למנוע את חדירת אור המבזק לתוך העין, דבר אשר משקף את הרשתית דרך אישון העין. תופעה זו, המכונה "עיניים אדומות", מופיעה בעיקר אצל בעלי עיניים בהירות ובשעת החשכה כשהאישון האנושי גדול יחסית. ניתן למנוע את התופעה אם לא מביטים ישירות אל עדשת המצלמה.

מצב מבזק משולב עם מהירות צילום נמוכה:
מצב פעולה זה משלב את יכולת המצלמה לצלם במהירות צילום נמוכה יחסית האופיינית לצילום עם רדת החשכה או בחדר בבית. כאשר אנו מאירים את הנושא עם מבזק ומצלמים במהירות נמוכה אנחנו יוצרים שילוב תאורות בין תאורת המבזק ותאורת הרקע. לדוגמה: צילום דמות על רקע אורות העיר מאחור. אם נצלם במצב פעולת מבזק אוטומטי נקבל את הדמות מוארת היטב אך הרקע יתקבל שחור לגמרי, אך אם נשלב מהירות צילום נמוכה נקבל דמות המוארת היטב וגם את אורות העיר מאחור. אפקט נוסף המתאפשר במצב זה הוא הקפאת הנושא תוך כדי תנועתו, בשילוב אפקט מריחות שנוצר מתנועת הנושא או תנועת המצלמה תוך כדי צילום.

שעשושי לילה:
אפשר לנצל את הלילה כרקע שחור לחשיפה מרובה בעזרת המבזק. הציבו את המצלמה על חצובה, ומקמו את האובייקט בצד אחד של התמונה על רקע שחור כמו השמים או הים. אחר כך כוונו את המצלמה למצב חשיפה כפולה, וצלמו תמונה ראשונה עם המבזק. בשלב הבא מעבירים את האובייקט לצד השני ומבצעים את החשיפה השנייה, גם היא בעזרת המבזק. בתמונה שתתקבל יופיע אותו האובייקט פעמיים. היצירתיות והדמיון הם שיקבעו את מידת העניין בתמונה כזו.


 

צור קשר

עבור לתוכן העמוד