אתה נמצא כאן | ||||||
מדריך צילום לנוסע |
||||||
מאת: רוני סופר צילום נופים אורבנים או צילום בטבע מהווים אתגר לא קטן מפני שבניגוד לסגנונות הצילום האחרים בהם האובייקט הוא מוגדר, בצילום הנוף ניצב הצלם אל מול סצינה רחבה שתצטלם טוב רק אם ידע המחזיק במצלמה למסגר את פיסת הנוף הנכונה, זו שתעביר בצורה המרגשת והאסטתית ביותר את עוצמתו של המקום. במקרה בו בחרתם לצלם אנשים בנוף, הציבו אותם בצד התמונה כדי לאפשר למצלמה לקלוט גם את הנוף שברקע. העדשות המומלצות לצילום נופים הן עדשות רחבות זווית המסוגלות לקלוט שטח נוף רחב יותר. בציוד הדיגיטאלי מדובר בעדשות באורך מוקד הקטן ביותר האפשרי. עדשות אלו מאופיינות בפרספקטיבה מתכנסת בניגוד לפרספקטיבה השטוחה המתקבלת בשימוש בעדשות ארוכות מוקד. כדי לחזק את הרגשת העומק בתמונה, כדאי להכניס לצילום "רקע קדמי", לדוגמה: קצת ענפים בחזית התמונה בקצה העליון או בצד, או כל מסגרת אחרת לחלק העליון של התמונה. אפשר גם להכניס בתחתית התמונה גדר חיה או עמוד תאורה יפה או אפילו דמות חולפת שתעניק עומק וקונטרסט לנושא העיקרי. ליצירת צבעים עמוקים יותר של השמים ועלוות הצמחים, הרכיבו על העדשה מסנן מקטב המתאים לקוטר העדשה, וסובבו אותו תוך כדי צפייה בעינית עד שהנוף והשמים ייראו הכי כהים והעננים או האובייקטים הבהירים יבלטו יותר. לפני הצילום, כדאי לוודא שאין בסצנה המצולמת אלמנטים המפריעים לתמונה, וגם שדבר לא חסר להשלמת הסיפור השלם של הסיטואציה. רצוי לבנות את התמונה בצורה מאוזנת עם הקפדה על קו אופק ישר ולא להכניס הרבה שמים, אלא אם כן השמים הם הנושא העיקרי. צילום ילדים צילום ילדים הוא נושא המצריך מיומנות מסוימת, הרבה סבלנות והרגשת נינוחות שתאפשר לילד להתנהג בטבעיות, ולכם לתפוס בעדשת מצלמתכם רגעים מיוחדים והבעות שמשתנות ללא הפסק. צילום ילדים, ובני משפחה בכלל הוא מאוד לא אובייקטיבי. הרי אם הייתם מצלמים ילדים של מישהו אחר נאמר... מוכרת סלסלות הקש בשוק היווני בסנטוריני, לא מש אכפת היה לכם מה הם לובשים, אם הפנים שלהם נקיות או לא וכו... ההיפך הוא הנכון, סביר להניח שהייתם מחפשים בהם דווקה את השונה, המצחיק ואולי אפילו המוזר - אלמנטים שהיו, ללא ספק, מוסיפים עניין וצבע לתמונה שלכם. אבל לעשות את זה עם בני המשפחה שלנו ?!? מה פתאום !!! בנוסף, הנה כמה טיפים וטכניקות פשוטות שישפרו ללא הכר את איכותם של צילומי הילדים שלכם ויגרמו לכל מי שיביט בתמונות שלכם לפלוט מחמאה או שתיים. -1 הצטיידו בעדשה ארוכת מוקד הנקראת בשפה המקצועית "טלה פוטו", מדובר בעדשה שאורך המוקד שלה הוא 105 מ"מ ומעלה. במצלמות הדיגיטליות הכוונה היא לעדשות שאורך המוקד שלהן הוא לפחות X4. עדשה זו תאפשר לכם לצלם את הילד ממרחק סביר, כך שלא ירגיש שהוא מצולם ואתם מצדכם לא תפריעו לו בעיסוקיו. חכו בסבלנות ל"רגע הנכון" שבו הילד מצליח להתעלם מנוכחותכם בשטח וחוזר לעסוק בענייניו בטבעיות. מצב זה ימנע ממנו התנהגות לא טבעית, ו"עשיית פרצופים" למצלמה. -2 לילדים יש ”קוצים בתחת“ את זה כולם יודעים. נדיר למצוא ילדים שלא נמצאים תמיד בתנועה. כדי להתמודד עם תנועת הילדים באופן מוצלח, בחרו במהירות תריס גבוהה (מ-1/125 ועד 1/2000 של השנייה ) כדי להקפיא את התנועה ובצמצם פתוח (f/2.8-f/4.0) שיאפשר לכם ”להקפיץ” את הדמות מהרקע. כדי לאפשר למצלמה לעבוד במהירות תריס גבוהה, מומלץ לבחור ברגישות צילום גבוהה, כמו 200 או 400 אסא. -3 רוב המבוגרים הניגשים לצילום ילדים עושים טעות אחת נפוצה: מצלמים את הקטנטנים ממרומי גובה העיניים שלהם - המבוגרים. כדי לא ליצור תמונה מעוותת שמגמדת את הילד, מומלץ לרכון עד שהמצלמה תהיה בגובה ראשו של הילד, או אפילו נמוך יותר, כך יקבל הילד שבחרתם לצלם מימדים טבעיים ואולי אפילו קצת גדולים יותר אם תבחרו בזווית הנמוכה - כך או כך, זה בהחלט עדיף על סדרת צילומים של ילדים ”מעוכים“. -4 השעות המקובלות בהן תצאו עם ילדיכם לגן המשחקים או לכל מקום אחר יהיו לרוב שעות הצהריים החמימות. זה אולי טוב לאנרגיות של הילדים אבל בהחלט לא טוב לצילום. שעות אלה מאופיינות בתאורה קשה יחסית שמורכבת מאור בהיר מחד וצללים כבדים מאידך. כדי לאזן במעט את הקונטרסט הגבוה שמאפיין סוג תאורה זה אני ממליץ להפעיל את המבזק המובנה בגוף המצלמה ובדרך זו לספק תאורה משלימה כדי התאורה על הילדים המצולמים תצא מאוזנת ומחמיאה. ולסיום, במקרים בהם אתם יודעים מראש על כוונתכם לצלם את הילדים, הביאו כמה שיותר אביזרים, צעצועים ובגדים צבעוניים. כובע מדליק ומשקפי שמש צבעוניים יעשו את העבודה נאמנה ויוסיפו תפאורה מרשימה. בעל חיים קטן ופרוותי יקח את היצירה שלהם כמה צעדים נוספים בדרך לתמונה המושלמת.
אפילו כשהתאורה חלשה מידי, ניתן לצלם ואפילו לקבל תוצאות מיוחדות ומעניינות, בצילום תאורת נאונים וחלונות ראווה, יש לכוון את המצלמה למצב A, רצוי על צמצם 8 כשמהירות התריס נקבעת אוטומטית. זכרו שמד-האור לא יכול למדוד את האור במדויק בגלל הפרשי התאורה הגדולים, ולכן יש לבצע פעולת "חשיפה מדורגת" הנקראת גם "Exposure Bracketing" שפירושו: לצלם סדרת תמונות בחשיפות שונות כדי שלאחר מכן ניתן יהיה לבחור את החשיפה הטובה יותר. כדי לצלם רחוב מואר עם מכוניות בתנועה, הציבו את המצלמה על חצובה וחברו כבל משחרר כך שבזמן הלחיצה על המחשף המצלמה לא תרעד. לאחר מכן בחרו במצב של חשיפה ידנית M כשהרגישות מכוונת ל-001 אסא, בצמצם 8 ומהירות תריס של "02 שניות. אורות המכוניות הנמצאות התנועה יתקבלו כפסי צבע מרהיבים. צבעי הפסים ניתנים לשליטת הצלם כי הרי אם נצלם את תנועת הרכבים מאחור נקבל אורות אדומים בעוד שצילום קדמי יפיק אורות לבנים או צהובים. תאורת מבזק בצילום דיגיטלי מצב AUTO: מצב FILL IN: מצב עיניים אדומות: מצב מבזק משולב עם מהירות צילום נמוכה: שעשושי לילה:
|
||||||
|
||||||